Ohita valintanauhan komennot
Sisäänkirjautuminen

Vuoden 2015 tapahtumia

Tammikuu

Jorma Mikkonen aloitti Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry:n hallituksen puheenjohtajana

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry valitsi L&T:n yhteiskuntasuhdejohtaja Jorma Mikkosen uuden hallituksensa puheenjohtajaksi kausille 2015–2016. YTP on ympäristöliiketoiminnan edunvalvontajärjestö, joka pyrkii edistämään kiertotaloutta sekä kierrätysliiketoiminnan toimintaedellytyksiä.

Helmikuu

Vahvistimme kylmäosaamistamme

L&T osti kylmälaitteiden suunnittelu-, myynti-, asennus-, huolto- ja korjauspalveluita tarjoavan Jyväs-Jää Oy:n liiketoiminnan. L&T:n tavoitteena on syventää kiinteistötekniikan osaamista jäähdytys- ja kylmätekniikassa sekä laajentaa osaamisen valtakunnallista kattavuutta.

Maaliskuu

Asemamme Pohjois-Suomen kiinteistöpalvelutarjoajana vahvistui

L&T osti rovaniemeläisen kiinteistöhuoltoyhtiö NN-Kiinteistötyö Oy:n osakekannan. ”Kauppa tuo meille merkittävän markkina-aseman pohjoiseen Suomeen. Kaupan myötä pystymme yhdistämään kiinteistöhuollon, siivouksen ja jätehuollon osaamisemme Rovaniemen seudulla”, taustoittaa aluejohtaja Annika Tapio L&T:ltä.

Huhtikuu

Tulevaisuuden jätetila paransi kierrätystä kerrostalossa

Metropolia Ammattikorkeakoulun, L&T:n ja VVO-konsernin yhteisessä pilottihankkeessa testattiin uuden ajan jätetilaa Helsingin Arabianrannassa. Pilotissa selvitettiin, olisiko jätetilan paremmalla suunnittelulla mahdollista vaikuttaa jätteiden lajittelun vaivattomuuteen. Perusasiat kuten selkeys, siisteys ja hyvä valaistus paransivat jätetilan käytettävyyttä ja myös sekajätteen määrä väheni.​

Toukokuu

Olimme mukana Live Aid -megakonsertissa Uuden Lastensairaalan hyväksi

L&T oli mukana talkoissa rakentamassa ainutlaatuista Live Aid -megakonserttia, jonka tuotto ohjattiin lyhentämättömänä Uuden Lastensairaalan hyväksi. Konsertti järjestettiin Olympiastadionilla 6.6.2015. L&T tarjosi tapahtumaan Bajamaja-palvelut talkoohengessä.

Vuosikertomuksemme sai kunniamaininnan

L&T:n vuoden 2014 vuosikertomus nousi Procomin järjestämässä vuosikertomuskilpailussa kolmen parhaan joukkoon pörssilistattujen yhtiöiden luokassa. L&T:n vuosikertomus sai kunniamaininnan Parhaana yrityksenä osana yhteiskuntaa. Perusteluina oli muun muassa vuosikertomuksen antama selkeä kuva yrityksen tulevaisuudesta. L&T:n visio oli onnistuttu tuomaan esille erinomaisella tavalla. Myös viesti missiosta oli kristallinkirkas ja sen paketoinnissa oli onnistuttu. ​

Kesäkuu

Kutsuimme startupit kehittämään liiketoimintaamme

L&T:n ensimmäinen startup-ilta järjestettiin kesäkuun alussa. Mukaan saivat hakea kaikki yritykset, joilla oli L&T:n toimialaan liittyviä ideoita. Noin 30 hakijan joukosta finaaliin kutsuttiin kymmenen yritystä esittelemään tuotteitaan ja palvelujaan. Energisten esitysten joukosta voittajakolmikkoon valikoituivat TreLab, Fourdeg, Treamer. Lisäksi Vainu sai kunniamaininnan.

Vahvistimme rakennusautomaatio-osaamistamme

L&T osti CEUS Oy:n rakennusautomaatioliiketoiminnon. ”Rakennusautomaatio on keskeisessä roolissa kiinteistöjen energiankulutuksen ja olosuhteiden hallinnassa. Kaupan myötä laajennamme rakennusautomaation palveluvalikoimaa, joka tukee kiinteistötekniikan kasvustrategiaa”, toteaa yksikönpäällikkö Jukka Holopainen L&T:ltä.

Heinäkuu

Vahvistimme Ympäristöpalveluitamme Itä-Suomessa

L&T osti Kiteellä sijaitsevan Kuljetus J Hirvonen Oy:n osakekannan. Yrityskauppa tukee ja vahvistaa L&T:n Itä-Suomen alueen kokonaisuutta. ”Voimme jatkossa tarjota myös Kiteen ja sen lähialueiden asiakkaille laajempaa palvelutarjoomaa erityisesti kierrätyksen osalta”, kertoo Ympäristöpalveluiden toimialajohtaja Petri Salermo L&T:ltä.

Elokuu

Uusiutuvat energialähteet liitettiin takaisin L&T:n ydinliiketoimintaan

L&T:n hallitus päätti osana yhtiön vuosittaista strategiatyötä liittää Uusiutuvat energialähteet -toimialan takaisin L&T:n ydinliiketoimintoihin. ”Ilmaston lämpeneminen pakottaa energiankäytön tehostamiseen ja fossiilisten polttoaineiden korvaamiseen uusiutuvilla energialähteillä. Uusiutuvien energialähteiden liiketoiminta vastaa tähän haasteeseen ja tukee asiakkaidemme materiaali- ja energiatehokkuutta”, sanoo toimitusjohtaja Pekka Ojanpää.  Lue lisää

Kierrätyspalvelumme rakennus- ja purkusegmentille laajenivat

L&T kehitti palveluratkaisut kattohuovan, purkukipsin, ikkunalasin ja valkoisen posliinin kierrätykseen. Lisäksi testasimme sähköistä vaihtolavojen tilaus- ja hallinnointipalvelua. Tavoitteena on minimoida sekalaisen rakennusjätteen määrä ja lisätä materiaalihyödyntämistä.

Syyskuu

SC5-tiimi voitti L&T:n Hack the Recycling -hackathon-kilpailun​

L&T järjesti historiansa ensimmäisen hackathon-tapahtuman, jonka voitti SC5-tiimi Kimppanouto-konseptillaan. Voittajajoukkueen Kimppanouto-konsepti on yhteisöllinen sovellus, jolla kuluttajat voivat naapurustossaan kerätä tavaroita, joista haluavat päästä eroon ja L&T noutaa tavarat kierrätykseen.

Yhteistyömme Metson kanssa tiivistyi kiinteistöpalveluissa

Metso ja L&T solmivat kiinteistöpalvelusopimuksen, jolla yhtiöiden yhteistyö laajeni kaikkiin Metson päätoimipisteisiin Suomessa. ”Tuotamme Metsolle palvelukokonaisuuden, joka ylläpitää kiinteistöjen ja tehdasalueiden arjen toimivuutta, kehittää tilojen käytettävyyttä ja energiatehokkuutta sekä tarjoaa tilojen käyttäjille viihtyisät ja turvalliset työskentelytilat”, sanoo asiakkuusjohtaja Juha-Matti Laurila L&T:ltä.

Ympäristöpalvelumme Pohjanmaalla laajenivat

L&T panosti voimakkaasti ympäristöpalveluidensa kehittämiseen ja laajentamiseen Pohjanmaan maakuntien alueella. Vaasassa kotitalouksille alettiin tarjota suosittua Nelilokero-palvelua, Kokkolaan rakennetiin uutta kierrätysterminaalia ja toimintamme laajeni Seinäjoelle.

Lokakuu

Yhteistyömme Outokummun kanssa laajeni

L&T ja Outokumpu solmivat palvelusopimuksen, jolla yhtiöiden yhteistyö laajeni teollisuus-, ympäristö- ja kiinteistöpalveluissa. Uusien kierrätysmateriaalien ja laajennetun palvelukokonaisuuden myötä Outokumpu parantaa toimintansa materiaali- ja kustannustehokkuutta. Outokummulla ryhdyttiin esimerkiksi kierrättämään kuormalavoja ja puujätettä aiempaa tehokkaammin.

Marraskuu

Kierrätimme yhdessä Slushin kanssa

L&T oli mukana rakentamassa yhdeksi maailman merkittävimmistä kasvuyritystapahtumista kasvaneen Slushin kierrätyslavasteita. Tapahtuman visuaalinen ilme perustui vahvasti kierrätysmateriaalien hyödyntämiseen ja L&T osallistui talkoisiin toimittamalla tapahtumakalusteita varten 1 200 kierrätettyä kuormalavaa.

Testasimme uudenlaista vaatekeräyspistettä

Helpottaakseen kuluttajien arkea ja edistääkseen vaatteiden ja tekstiilien uudelleenkäyttöä L&T ja neljä muuta suomalaistoimijaa aloitti kokeilun, jossa kuluttajat voivat näppärästi kierrättää erityyppiset tekstiilinsä yhdessä paikassa. Kauppakeskus Sellossa Espoossa avattiin vaatteille ja kodintekstiileille uudenlainen keräyspiste, jonka kolmesta laatikosta kuluttaja valitsee itselleen parhaiten sopivan.

Saimme tunnustusta ilmastonmuutosviestinnästämme ja vastuullisuusraportoinnistamme

CDP-järjestö antoi L&T:lle tunnustusta laadukkaasta tavasta viestiä sijoittajille ja globaaleille markkinoille ilmastonmuutoksesta. L&T pääsi pohjoismaiseen Carbon Disclosure Leadership -indeksiin (CDLI). L&T voitti myös kaksi palkintoa vuosittaisessa vastuullisuusraportointikilpailussa. L&T:n vuoden 2014 yritysvastuuraportti palkittiin Kiertotalous-sarjan voittajana sekä sijoittajan valintana lukijan valinta -kategoriassa.

Joulukuu

Ympäristöpalvelumme laajenivat Kuopiossa

L&T osti kuopiolaisen Puijon Kiinteistöhuolto Oy:n liiketoiminnan. Kauppa on osa strategian mukaista maantieteellistä laajenemista ja palvelujen kattavuuden parantamista Itä-Suomessa. ”Kuopio on toiminnan laajenemiselle keskeinen paikkakunta ja Puijon Kiinteistöhuolto on meille jo entuudestaan tuttu yhteistyökumppani”, kertoo Ympäristöpalveluiden toimialajohtaja Petri Salermo L&T:ltä.

Olemme nyt osa Climate Leadership Council -yhdistystä

L&T liittyi uutena jäsenenä Climate Leadership Counciliin (CLC). Yhdistyksellä on Suomessa 28 yritysjäsentä, joiden tavoitteena on ennen kaikkea löytää ratkaisuja ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden mukanaan tuomiin haasteisiin. Samalla yhdistyksen jäsenyritykset kehittävät hiilineutraaleja ja kestävästi luonnonvaroja hyödyntäviä liiketoimintatapoja.

Muualla vuosikertomuksessa