L&T:läiset kertovat

TULES-hankkeesta työhyvinvointia

L&T:llä tehdään paljon fyysisesti kuormittavaa työtä esimerkiksi siivouksessa. Siivoojien kanssa onkin kokeiltu työhyvinvoinnin edistämisen hanketta, jossa selkävaivojen tai muiden tuki- ja liikuntaelinvaivojen takia voi hakeutua työterveyshuoltoon hakemaan fysioterapeutin apua.
 
Siivooja, esimies ja fysioterapeutti käyvät työpaikalla vaihe vaiheelta läpi miten työtä tehdään. Tarkoituksena on, että löydetään sellaiset työtavat, oman kehon käyttöön ja työympäristöön liittyvät parannukset,  jotka auttavat selvitymään työstä paremmin ja vähentämään kehon kuormitusta.
 
Robert Mensah on yksi niistä lähes 200 siivoojasta, jotka ovat saaneet apua hankkeesta.
 
”Vasta fysioterapeutin käytyä työpaikallani, huomasin miten monia asioita tein väärin. Hän kävi kahdesti ja neuvoi monia työntekoa helpottavia ja kehoa vähemmän rasittavia tapoja työskennellä”, Robert kertoo.
 
”Voin nyt paljon paremmin. Muistan töiden välissä venytellä ja tapani tehdä töitä on muuttunut. Suosittelen kaikkia, joilla on ongelmia, ottamaan yhteyttä työterveyshuoltoon ja hakemaan apua.”

Älypuhelimesta apua siivoojan työpäiviin

Kun Ilona Syrjälä aamukuudelta saapuu työpaikalleen, hän kaivaa jo tottuneesti esiin uuden työvälineensä, älypuhelimen. Hän nostaa puhelimen asiakaskohteen seinällä olevaa tunnistetta vasten.

”Alkuun pelkäsin, että unohdan käyttää puhelinta tunnisteella, mutta aika äkkiä tästä tuli rutiinia. Sitä paitsi tunniste on aina siivouskomerossa ja silmien korkeudella, joten se muistuttaa itsekin itsestään”, Ilona sanoo.

Ilona ja 4 000 muuta L&T:n siivoojaa ovat vuodesta 2013 lähtien käyttäneet älypuhelinta työaikakirjauksiin. Enää ei tarvitse täyttää paperisia tuntilappuja, kun tiedot kirjautuvat palkanlaskentaan automaattisesti. Näin virheet vähenevät ja tiedonkulku nopeutuu.

Ilona on huomannut SIMOn helpottavan omien työtuntien tarkkailua: ”Nyt on helppo tarkistaa jälkikäteen, kuinka paljon tunteja on tullut tehtyä. Aiemmin se tieto lähti tuntilapun mukana palkanlaskentaan, jollei tullut kopioineeksi paperia itse.”

 

Uutta potkua esimiestyöhön

Oikeudenmukainen, suora, jämäkkä ja kannustava. Sellainen on työnjohtaja Mikko Lahtisen mielestä hyvä esimies.

Juuri tähän suuntaan L&T:n esimiestyötä pyritään kehittämään esimiesten Loiste-valmennuksilla. Tavoitteena on luoda L&T:lle yhtenäinen johtamiskulttuuri ja varmistaa siten strategian tehokas jalkauttaminen.

Mikon valmennusryhmä hitsautui tiiviiksi porukaksi heti valmennuspolun alkutaipaleella, mistä on ollut hyötyä tosielämässäkin. Yhteistyön kehittäminen onnistuu mutkattomasti, kun ihmiset ovat tuttuja.

Koulutuksista Mikko kokee saaneensa henkilökohtaisia kehittymisideoita sekä käytännön työkaluja. Erityisen hyödyllistä on ollut kokemusten jakaminen kollegoiden kanssa.

”Esimiestyön haasteet kiteytyvät usein ajankäytön suunnitteluun. Olen kopioinut omaan käyttööni kollegan idean varata keskittymistä vaativille hommille rauhallista aikaa kiireisimmän toimistoajan ulkopuolelta. Näin saan asiat kerralla maaliin ja itselleni tulee siitä hyvä olo”, kertoo Mikko.

Mikko kokee kehittyneensä valmennusten myötä paremmaksi esimieheksi. ”Olen saanut palautetta siitä, että minut tavoittaa paremmin ja se on nimenomaan ajankäytön suunnittelun tulosta”, iloitsee Mikko.​​

Mainettaan monipuolisempi siivoustyö

palveluesimies.jpgSiivoustyö on nykyään muutakin kuin lattioiden lakaisemista. Lassila & Tikanojalla voi tehdä monipuolisesti erilaisia siivousalan tehtäviä vakituisesti tai kesätyönä.

Siivouspalveluesimies Mira Haikarainen käynnistää haut kesätyöntekijöille heti maaliskuun alusta alkaen. Kesätyöntekijät valikoituvat yritykseen Lassila & Tikanojan rekrytoinnin kautta.

"Rekrytointikonsulttimme kiertävät kouluissa ja messuilla esittelemässä yritystä ja avoimia työpaikkoja. Lassila & Tikanojalla on tarjolla hyvin monenlaisia tehtäviä. Meille voi hakea avoimella hakemuksella tai täyttämällä yleisen hakemuskaavakkeen", Mira Haikarainen vinkkaa.

Työturvallisuus on läsnä myös siivoustyössä kohteesta riippuen. Heijastinliivi, suojalasit, turvakengät, korvatulpat ja kuulosuojaimet kuuluvat siivousvälineiden, -laitteiden ja -koneiden lisäksi vakiovarustukseen.

"Henkilökuntamme on suorittanut työturvallisuuskortin ja monilla asiakasyrityksillämme on käytössä myös oma työturvallisuuskoulutus. Meillä on hyvin monipuolisesti eri alojen asiakkaita, joiden tiloissa siivoamme. Tuotantotiloja, marketteja ja kauppoja, toimistotiloja jne. Huomioimme asiakkaan tarpeet jokaisessa kohteessamme", Mira Haikarainen kertoo.

Hyvä perehdytys on Lassila & Tikanojalla erittäin tärkeää. Näin on myös siivoustyössä. Esimies tai palveluohjaaja käy huolellisesti läpi kesätyöntekijän tai uuden työntekijän kanssa työhön kuuluvat osa-alueet.  

"Siivous on hyvin tärkeää ja monipuolista työtä, jossa asiakkaan toiveet huomioidaan jokaisessa kohteessa erikseen. Siivoustyöhön voi kuulua myös postitusta, postinjakoa, vieraiden vastaanottoa ja monenlaisia rutiinitehtäviä asiakkaan tarpeista riippuen."

Asiakkaat ovat vaativia ja tietävät mitä haluavat. Hyvä perehdytys ja toimivat välineet helpottavat työntekoa ja tuloksellista työskentelyä.

"Vaikka kesätyöntekijämme ovat pääosin 18 vuotta täyttäneitä, otamme siivoustyöhön myös nuorempaa väkeä. Tärkeintä tässä työssä on oikea asenne. Asiakaspalveluinto, iloinen ja aurinkoinen olemus sekä avoin mieli auttavat työssä", Mira Haikarainen vinkkaa.

Siivoustyössä pärjäämistä auttaa myös se, että ajattelee työn hyvänä kokemuksena. 

"Työtä ei kannata ajatella pakkona, vaan mahdollisuutena verkostoitumiseen ja työkokemuksen kartuttamiseen", Mira Haikarainen muistuttaa.​


Työtä isolla autolla

Lassila & Tikanojalla jäteautonkuljettajana työskentelevä Pauliina Byckling kiittelee työnantajayrityksensä hyvää ilmapiiriä ja työturvallisuusasioita.Jäteautonkuljettaja.jpg

Pauliina Byckling on työskennellyt Lassila & Tikanojalla jäteautonkuljettajana kuusi vuotta. Työturvallisuus ja työhön perehdyttäminen ovat yrityksessä avainasemassa.

"Työhön perehdyttäminen on työssä todella tärkeää, sillä tässä ammatissa ollaan tekemisissä isojen autojen kanssa. Kun aloitin jäteautonkuljettajana kuusi vuotta sitten, mukanani kulki ensimmäisinä päivinä perehdyttäjä, joka kertoi kaikki työhön liittyvät asiat ja neuvoi minua alkuun", Pauliina Byckling kertoo.

Perehdyttämiseen kuuluvat olennaisena osana toimitiloihin tutustuminen, työnjohdon kanssa toimiminen, korjaamo/hinauspalveluiden saatavuuden selvittäminen jne. Lassila &Tikanojalla on oma perehdytyssuunnitelma, jota seurataan tarkasti.

Myös työturvallisuus on todella merkittävässä roolissa työhön perehdyttämisessä ja toki myös itse työssä, joka päivä.

"Työvaatteiden ja -kenkien tulee olla turvalliset, sillä jäteautonkuljettaja joutuu liikkumaan välillä hankalissakin paikoissa. Talvella kadut ovat liukkaita ja kesällä on kuuma. Jäteautolla on päästävä melko pieniinkin tiloihin, jolloin kuljettaja joutuu puikkelehtimaan auton ja jäteastioiden välissä", Pauliina valottaa.

Talvella haasteina ovat erityisesti liukkaus, lumi ja jää sekä kovettunut lumi, joka saattaa pahimmassa tapauksessa rikkoa jopa kalustoa. Nastoilla varustetut turvakengät pitävät kuljettajan pystyssä, mutta nastattomin renkain kulkevan jäteauton ohjaaminen vaatiikin jo erityistaitoja.

Vaikka jäteautonkuljettajan ammattia ei pidetä edelleenkään kovin valovoimaisena, Pauliina Byckling ylistää ammattia. Hän iloitsee siitä, että saa ohjata isoa autoa ja olla tekemisissä asiakkaiden kanssa. 

"Tämä on hyvin sosiaalinen ammatti ja palveluhenkisyyttä tarvitaan. Juttelen päivittäin asiakkaiden kanssa ja saan pääosin positiivista palautetta suoraan kentältä. Tietynlaisesta psykologisesta silmästäkin on tässä ammatissa hyötyä; vaikka palaute ei aina olisi hehkutusta ja kehuja, asiakaspalvelijan eli tässä tapauksessa jäteautonkuljettajan pitää osata lukea asiakkaan tuntemuksia ja ottaa vastaan myös kritiikki. On hyvä muistaa, että keskustelu jäteautonkuljettajan kanssa saattaa jollekin yksinäiselle olla se päivän ainoa keskustelu. Ja vaikka tulisi negatiivistakin, niin provosoitua ei saa", Pauliina sanoo.

Pauliinan työvuorot vaihtelevat. Aamuvuoro alkaa kello 6.00 ja päättyy kello 14.00. Iltavuoro alkaa kello 14.00 ja päättyy kello 22.00. Pauliina tekee mielellään molempia vuoroja.

Jäteautonkuljettajaksi voi hakeutua kuorma-autokortin omaava henkilö, jolla on mielellään jo hieman kokemusta ison auton hallinnasta. Kesä on talven sijaan valoisaa ja mukavaa aikaa myös jäteautonkuljettajalle. 

"Kesällä ei ole liukkausongelmaa, ihmiset ovat iloisia ja hyväntuulisia, on valoa ja aamuheräämisetkin sujuvat leikiten", Pauliina listaa kesän parempia puolia.

Lassila & Tikanojalla on vakituisia kesälomatuuraajia, mutta aina tarvitaan myös uusia. Myös kesähenkilökunta perehdytetään työhön ja työturvallisuuteen huolella.

Mutta miksi sitten kannattaisi hakeutua jäteautonkuljettajaksi?

"Tämä on mukava, sosiaalinen työ. Kannattaa olla rohkea ja avarakatseinen, kokeilla reippaasti. Vaikka kyseessä on fyysinen työ, jäteautonkuljettajan ammatti ei ole niin likainen työ, mitä luullaan. Vaikka saammekin palkan päälle likaisen työn lisää", Pauliina Byckling hymyilee.

Jäteautoautonkuljettaja käyttää työssään uusinta kalustoa. Autot ovat uusia ja siistejä, ajoreitit oppii pian. Palkka on kannustepohjainen eli jokaisesta tyhjennetystä jäteastiasta saa ekstraa. Muuten palkka on TES:in mukainen ja likaisen työn lisää maksetaan 5 prosenttia. Kuljetusalan palkat ovat kilpailukykyisiä. 

Vaikka jäteautonkuljettajan työ mielletään usein miesten työksi, Pauliina Byckling kannustaa myös naisia alalle.

"Tämä työ sopii hyvin myös naisille. Itsellänikin työ oli ”rakkautta ensikosketuksella” enkä ole katunut. Nyt opiskelen liikenneinsinööriksi työn ohessa ja aika näyttää mihin se vie. Lassila & Tikanoja on hyvä työnantaja ja toivon pysyväni talossa edelleen."

Viherpalveluista väriä elämään​

Lassila & Tikanojan viherpalveluiden kehityksestä vastaava palvelupäällikkö, puutarhuri, floristi Satu Sokkinen on toiminut alalla 30 vuotta. Pitkä kokemus ja rakkaus viheralaan näkyvät Sadun työssä joka päivä. Viherpalvelut.jpg

​Viheralalla on perinteisesti ollut paljon kesätyöpaikkoja tarjolla. Niin nytkin, mutta turvallisuusmääräykset ja lainsäädäntö asettavat hakijoille tiettyjä vaatimuksia.

– Lassila & Tikanojalle haetaan ympäri vuoden kausityöntekijöitä. Kesätyöntekijöitä näistä on 10 prosenttia. Hakumme suuntautuvat enimmäkseen pitkän kauden tekijöihin. Aiemmin viherala tarjosi hyvän kesätyömahdollisuuden 12-15-vuotiaille nuorille. Nyt on toisin. Ruohonleikkuria, siimaleikkuria ja muita työkoneita käyttääkseen tulee olla 18-vuotias. Päältä ajettavaa ruohonleikkuria varten on oltava myös ajokortti. Tämä on este monelle nuorelle hakijalle, Satu Sokkinen sanoo.

Ennen viheralalle tultiin ns. kisälli ja mestari -mentaliteetilla eli ala opittiin käytännössä työn kautta. Nyt opit haetaan ensin koulunpenkiltä. 

– Moni alle 18-vuotias on jo oman alansa valinnut, ja usein se ei ole viherala. Alavalinta voisi olla viherpuolelta, jos kesätöihin pääsisi aiemmin. Opiskelualasta riippumatta kesätöitä voi toki hakea myös viheralalta. Olen sitä mieltä, että mitä nuorempana ihmiset pääsisivät työnmakuun, sitä parempia ammattilaisia heistä tulisi, Satu Sokkinen pohtii.

Viherpalveluiden aktiivikausi alkaa maaliskuun alussa. Talvikausi kuluu tuotannon suunnittelussa, rekrytoinneissa ja niihin liittyvissä haastatteluprosesseissa.

– Talviajan lasken ja suunnittelen palveluja, mutta kun kevät koittaa siirryn ulos valoon, luomaan uutta. 

Lassila &Tikanojan viherpalveluissa on kolmivaiheinen työhön perehdytys. Uudelle työntekijälle kerrotaan konkreettisesti mikä Lassila & Tikanoja on, tehdään palveluperehdytys ja selostetaan palvelukuvaukset.

– Lassila & Tikanoja on käytännönläheinen, kotimainen yritys, jonne nuoren on helppo tulla töihin. Viheralalla kaikkein tärkeintä on ymmärtää lopputuotteen merkitys asiakkaalle eli käyttäjälle, Satu Sokkinen kertoo.

Kun palvelukuvaukset ovat kunnossa ja niitä noudatetaan, asiakaskin on tyytyväinen. 

– Asiakkaan luottamuksen saavuttaminen on erittäin tärkeää. Viherala on perinteinen palveluammatti. Meillä on tarkat palvelukuvaukset kaikkien asiakkaiden suhteen ja niitä noudatetaan. Laatutason on oltava kohdallaan. Jos asiakas haluaa nurmikon olevan 6 cm pitkä, se pidetään 6 cm pitkänä. Oikoa ei saa. 

Satu Sokkisen mukaan viherpalvelut tekevät hyvää kaikessa mitä tekevät. Leikattu nurmikko ja siistitty pensasaita on ilo silmälle ja kanssaihmisille.

Viheralalla on monenlaisia töitä ja mahdollisuuksia. Erilaisista osaamisalueista on hyötyä.

– Viherala tarvitsee monenlaisia osaajia. On kivitöitä, asfaltointia, nurmikkojen ja pensaiden leikkausta, hyönteistorjuntaa jne. Ala on muuttunut paljon vuosien saatossa, Satu Sokkinen summaa.

Viherala vaatii tekijältä ns. säänkestävyyttä, sillä työ tehdään pääosin ulkona. Fyysisessä työssä hyvästä kunnosta on hyötyä. Päivät ovat usein pitkiä ja työtehon saavuttaa parhaiten tavoitteiden, tulosten ja luottamuksen voimalla. 

– Hurtti huumori on hyvä pitää mukana kaikessa tekemisessä. Palveluasenne ja yhdessä tekemisen ilo – ne ovat tässä työssä hyviä valtteja. Viheralalla työskentelee kirjava porukka erilaisia ihmisiä. Harvemmassa ammatissa saa olla ”niin oma itsensä” kuin tässä työssä, Satu Sokkinen kiittelee.