Helpot digipalvelut auttavat kiertotalouden käytännön teoissa.

Kiertotaloudesta puhutaan paljon niin sosiaalisessa mediassa, perinteisessä mediassa kuin yrityksissä ja järjestöissäkin. Käytännön kierrätystekojakin tehdään jo, vaikka ne eivät välttämättä yhdisty ihmisten mielissä osaksi kiertotaloutta. L&T toteutti Kiertotalous-testin, jolla selvitettiin, minkälaisia rooleja ihmisillä on kiertotaloudessa esimerkiksi kierrättäjinä. Testin on tähän mennessä tehnyt noin 1 000 henkilöä. He saivat testin avulla selville, ovatko he hanskaajia, hamstraajia, helppoilijoita vai varustautujia.

Testin kautta opittiin, että suomalaiset jakautuvat kahteen yhtä suureen porukkaan: Vastaajista noin puolet hallitsee kierrättämisen hyvin, kun taas toisella puolella on siinä vielä tekemistä. Testin mukaan 37 % suomalaisista on niin sanottuja hanskaajia, jotka kierrättävät tavaransa tehokkaasti ja järjestelmällisesti. Niin sanottuja varustautujia oli noin kymmenesosa vastaajista. Varustautujilta löytyy porakone naapurillekin lainattavaksi ja he kuskaavat rakennusjätteensä kaatopaikalle omalla peräkärryllä. Hanskaajien ja varustautujien voidaan siis sanoa hanskaavan kiertotalouden toteutumisen arjessa.

Noin neljäsosa testiin vastanneista on niin sanottuja hamstraajia, joiden on vaikea luopua mistään tavaroista. Toinen neljännes vastaajista paljastui helppoilijoiksi, joille kiertotalous on jäänyt epäselväksi ja vaikeaksi kokonaisuudeksi.

Testin profiilit perustuvat esikyselyyn, jonka L&T toteutti palvelumuotoilutoimisto Palmun kanssa vuonna 2016. Testiin on vastannut henkilöitä sekä vuoden 2016 että 2017 aikana.

Helpot digipalvelut avuksi hamstraajille ja helppoilijoille – tarjolla noutoa ja varastointia

Miten sitten helppoilijat ja hamstraajat saadaan innostumaan kierrätyksestä?

"Meidän vastaus on se, että heille täytyy tehdä tarpeeksi helppoja palveluita, joiden avulla ratkaisu on netissä muutaman klikkauksen päässä", sanoo L&T:n digitiimiä johtava digimentalisti Ville Simola.

Simolan tiimi on tähän mennessä kehittänyt kaksi kuluttajapalvelua, joiden kohderyhmänä ovat erityisesti hamstraajat ja helppoilijat.

"Toimme ensin markkinoille Helpponoudon, jonka ideana on hakea ylimääräiset tavarat sekä kodeista että toimistoista pois, minkä jälkeen me huolehdimme tavaroiden kierrätyksestä. Palvelu on saanut mielettömän hyvän vastaanoton ja laajensimme sen hyvin nopeasti pääkaupunkiseudun lisäksi neljälle muulle paikkakunnalle.Uusin tulokkaamme on puolestaan Helppovarasto, jonka ideana on varastoida ylimääräiset tavarat niin että tavarat noudetaan ja palautetaan meidän toimesta. Asiakkaan itsensä ei tarvitse liikkua minnekään saadakseen tavarat varastoon", Simola avaa L&T:n palveluita.

Helpponouto toimii tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla, Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella sekä Turussa.  Helppovarasto toimii puolestaan pilottivaiheessa pääkaupunkiseudulla.

"Palvelu sopii esimerkiksi perheelle, joka muuttaa vuodeksi tai pariksi ulkomaille tai vaikkapa paljon harrastavalle ihmiselle, joka tarvitsee varastotilaa urheiluvälineille tai soittimille. Eroamme kilpailijoista sillä, että noudamme ja palautamme tavarat, sillä kuluttajat saattavat kokea työläänä tämän kiireisessä arjessa", palvelusta vastaava kasvuhakkeri Anthon Clayhills puolestaan kertoo.

Yhteystiedot:

Ville Simola, digimentalisti
ville.simola@lassila-tikanoja.fi tai 050 385 6217