Tieto kulkee

Suomen Laatuasunnot, toimitusjohtaja Paula Välimäki
Tammikuu 2013

Suomen Laatuasunnoissa arvostetaan sujuvaa yhteydenpitoa ja ennakoivaa kiinteistönhoitoa. Molemmissa auttaa yhteinen kiinteistönhallinnan työkalu.

Suomen Laatuasunnot Oy omistaa eri puolilla Etelä-Suomea 20 kiinteistöä, joissa on yhteensä noin tuhat asuntoa. Yhtiö isännöi kiinteistöjä, ja yhteistyökumppanit vastaavat kiinteistönhoidosta. Toimitusjohtaja Paula Välimäki huomaa nopeasti, miten työ sujuu. Varman merkin antaa puhelin.

”Kun kiinteistönhoito toimii, asukkaat soittavat huoltoyhtiöön eivätkä meille. He pääsevät nopeasti läpi, ja heidän asiansa hoidetaan”, Välimäki tiivistää.

Asukaspalvelua ja ennakointia

Asukaspalvelun ohella Välimäki arvostaa ennakoivaa kiinteistönhoitoa, jonka avulla kiinteistöjen arvo säilyy. ”Jos samantyyppiset viat alkavat toistua, ei hoideta vain oiretta vaan selvitetään taustalla oleva syy.” Näillä kriteereillä Suomen Laatuasunnot etsi yhteistyökumppania Tampereen ja pääkaupunkiseudun kohteisiin ja valitsi L&T:n.

”Toimimme itse Turussa, joten meidän näkövinkkelistämme nämä ovat etäkohteita. Siksi meille on erityisen tärkeää, että yhteistyö toimii sujuvasti”, Paula Välimäki sanoo.

Kaikki palvelut yhdeltä

Yhteistyön helpottamiseksi kumppanukset ottivat käyttöön kiinteistön hallintaan tarkoitetun FIMX-järjestelmän. Järjestelmän avulla Välimäen toimistossa on aina tuorein tieto muun muassa asukkaiden ilmoituksista, huoltotehtävistä ja kiinteistön kulutuksesta.

”Käytämme FIMX:ää budjetoinninkin apuvälineenä.”

Järjestelmä auttaa myös L&T:n huoltomiehiä, jotka jakavat vastuun tiettyjen kiinteistöjen hoidosta. Heidän on helppo pysyä ajan tasalla kunkin kiinteistön tilasta.

”Isonkin huoltoyhtiön huoltomies voi hoitaa kiinteistöä talonmiesmäisellä otteella”, Välimäki vakuuttaa. Hänen mukaansa ison yhtiön valintaa puolsi ennen kaikkea se, että Suomen Laatuasunnoissa kaivattiin kokonaisvaltaisia ratkaisuja.

”On koko prosessin kannalta joustavaa ja järkevää, jos esimerkiksi sähkömies löytyy samasta organisaatiosta. Silloin meillä on yksi kumppani, jolta tilaamme kaikki palvelut.”