Sujuvaa arkea ja säästöjä

Isännöitsijätoimisto A. Viinikainen, Ari Viinikainen
Tammikuu 2013.

Kun huoltoyhtiö on tehtäviensä tasalla, arki sujuu ja energiaa säästyy niin, että asukkaatkin huomaavat sen. Näin määrittelee kokenut isännöitsijä Ari Viinikainen.

”Huoltoliikkeiden historia on ollut vähän sitä, että kuka jättää halvimmalla kaiken tekemättä. Nyt on päästy siitä yli”, Ari Viinikainen naurahtaa. Hän katsoo alaa 30 vuoden isännöintikokemuksella sekä Keski-Suomen Isännöitsijöiden puheenjohtajana.

Isännöitsijätoimisto A. Viinikainen isännöi Jyväskylän alueella noin sataa kohdetta, joista valtaosa on asuinkiinteistöjä. Näistä 33:a kohdetta hoitaa L&T. Viinikainen ei odota huoltoyhtiöltä erityisiä temppuja vaan yksinkertaisesti sitä, että se pitää kiinni sovitusta: edistää turvallisuutta, energiatehokkuutta ja avoimuutta.

Turvallista ja energiatehokasta

Turvallisuus perustuu Ari Viinikaisen mukaan kiinteistönhoidon perusasioihin. Huoltoyhtiö varmistaa, että ovet ovat lukossa sovittuina aikoina, jäinen piha on hiekoitettu ja kaivot vetävät.

Viinikainen painottaa myös ennakoinnin merkitystä. Hän uskoo, että sähköinen seuranta ja raportointi kohentavat lähivuosina lukuisten kiinteistöjen tilaa ja auttavat säästämään energiaa ja laskemaan muitakin kustannuksia.
”L&T:llä on jo sähköinen järjestelmä, johon huoltomiehen ilmoitukset menevät. Jos lämmönjakohuoneessa mittarilukema heittää liikaa, sieltä tule sähköpostiherätys meillekin.”

Viinikainen korostaa, että automatisoitu seuranta ei vaikuta pelkästään kustannuksiin vaan myös asukkaiden viihtyvyyteen. Hän vertaa sitä perinteiseen talonmieheen, joka lähtee käymään kellarissa vasta, kun kotona viilenee.

Jätehuoltoa ja viemärien kuvausta

Ari Viinikainen odottaa, että sujuva tiedonkulku ulottuu asukkaisiin asti. Hän arvostaa huoltoyhtiön tuottamaa tietoa, jota voidaan tarjota asukkaille helposti ilmoitustauluilla, kirjeissä ja tapaamisissa mutta myös taloyhtiön nettisivuilla.
”Ihmiset ovat yllättävän kiinnostuneita oman taloyhtiönsä asioista, esimerkiksi lämmönkulutuksesta.”

Avoimen viestinnän ohella Viinikainen pitää tärkeänä huoltoyhtiön monipuolisuutta. ”Kun tilaa siivouksen samasta huoltoliikkeestä, ei tarvitse keskustella, kuuluvatko parvekkeet ja ulkorapun edusta sisäsiivoojalle tai huoltomiehelle.

L&T:stä voi saada myös useammanlaisia palveluja: viemärin avausta, kuvausta ja pinnoitusta, tulipalojen jälkivahinkojen torjuntaa ja jäteastioiden pesuja. Repertuaari on laaja.”
Viinikainen pitää suuren huoltoyhtiön etuna myös sitä, että tuuraajia löytyy silloin, kun vakiporukka sairastaa tai lomailee.
​​