Usein kysytyt kysymykset

Jätehuolto

 

Voiko jäteastian tyhjennysrytmin määrittää itse?

​Jäteastian tyhjennysvälin voi sopia itselle sopivaksi, jätehuoltomääräykset huomioon ottaen. Oman alueen jätehuoltomääritykset voi tarkistaa oman kaupungin/kunnan internetsivuilta.

Voinko peruuttaa yksittäisen tyhjennyskerran tai keskeyttää palvelun määräajaksi?

Kyllä se onnistuu. Asiasta tulee ilmoittaa L&T:lle vähintään 7 vuorokautta ennen peruutettavaa tyhjennyskäyntiä tai palvelun keskeytyksen alkua. Tarkistathan oman alueesi jätehuoltomääräyksistä, onko palvelun keskeytyksestä tarkempia ohjeita.

Miten jäteastia tulisi sijoittaa tontilla?

Jäteastia tulisi sijoittaa mahdollisimman lähelle tontin rajaa tien viereen ja näin mahdollistaa kuljettajalle esteetön pääsy astialle. Esteettömän pääsyn järjestäminen astialle kuuluu asiakkaan velvollisuuksiin. Esimerkiksi edessä oleva auto, pihalla vapaana kulkeva koira tai liian painava astia voivat estää kuljettajan pääsyn astialle, jolloin käynnistä veloitetaan käynti ilman tyhjennystä. Jäteastian sijoituksessa kannattaa tarkistaa kuntakohtaiset määräykset, joissa voi olla määriteltynä hyvinkin tarkkaan astian sijoitus.
 

Mistä vaihtolavan hinta muodostuu?

Vaihtolavan hinta muodostuu vaihtolavan kuljetuksesta asiakkaan toimipisteeseen, toimipisteestä jätteen vastaanottopaikalle ja mahdollisista siirroista. Vaihtolavan tyhjennyksen yhteydessä veloitetaan kuljetuksen lisäksi paikkakunnasta riippuen vastaanottopaikan perusmaksu tai laaduntarkastusmaksu sekä jätteenkäsittelymaksu, joka on yleensä tonniperusteinen. Yrityksiltä veloitetaan lisäksi siirtoasiakirja, mikäli yrityksen edustaja ei ole täyttänyt tätä itse.
 

Mitä tulee ottaa huomioon vaihtolavaa tilatessa?

Lavaa tilatessa tulee määritellä tarvitaanko lavaa määräaikaiseen käyttöön lyhyeksi aikaa vai jatkuvaan palveluun. Taajama-alueella on myös hyvä varmistaa, että onko lavan sijoitukseen sopiva paikka ja vaatiko sijoitus mahdollisesti luvan kaupungilta tai kunnalta.
 

Miten määräaikainen ja jatkuva palvelu eroavat toisistaan?

Määräaikainen palvelu on etukäteen määräajaksi sovittu palvelu ja jatkuva palvelu on toistaiseksi voimassa oleva palvelu. Tietosuojapalveluissa määräaikaisessa käytössä olevia astioita käytetään esimerkiksi arkiston tuhouksen yhteydessä. Jatkuvan palvelun tietosuoja-astiat ovat asiakkaan käytössä toistaiseksi ja näiden tyhjennykset voidaan suorittaa säännöllisesti esimerkiksi kahdeksan viikon välein tai erillisestä tilauksesta.
 

Voiko asiakirjojen tuhouksesta saada todistuksen?

Kyllä voi. Halutessaan asiakas voi pyytää tilauksen yhteydessä maksullisen tuhoustodistuksen, joka toimitetaan asiakkaalle asiakirjojen tuhouksen jälkeen.
 

Toimitilamme sijaitsevat kellarissa/X:nnessä kerroksessa. Onnistuuko tietoturvapalvelut tällaiseen sijaintiin?

Mikäli toimitilaan on pääsy hissillä ja kulku on esteetöntä, ei ole esimerkiksi kynnyksiä tai portaita matkalla, niin onnistuu kaikkien astiakokojen 140-660l toimittaminen ja kuljetus. Useimpiin ahtaampiin tiloihin tai tiloihin, joihin ei ole esteetöntä pääsyä, on mahdollista toimittaa pieniä 140-litraisia astioita. Näiden saatavuus on kuitenkin hyvä tarkistaa asiakaspalvelustamme, koska on olemassa paikkakuntakohtaisia eroja.
  

Minkäkokoisen tietosuoja-astian tarvitsemme?

Yleisimmin käytössä olevat tietosuoja-astioiden koot ovat 140l ja 240l.
  

Kuinka nopeasti voitte toimittaa tietosuoja-astian meille?

Vasteaika on pääsääntöisesti 1-5 arkityöpäivää tilauksesta.

 

Haluaisin käyttää naapurin kanssa yhteistä jäteastiaa, onnistuuko?

Kyllä onnistuu. Suosittelemme vaihtoehtoa, jossa yksi pääosakas vastaanottaa laskun ja kerää muilta käyttäjiltä heidän osuutensa laskusta itselleen. Tällöin sopimus tehdään vain pääosakkaan kanssa, eikä muita lisäkuluja tule.
Jos sitä vastoin kukin osakas haluaa oman laskun, niin kimpalle tulee valita vastuuhenkilö, joka täyttää ja lähettää yhteisastiasopimuslomakkeen. Jaetusta laskusta veloitamme sopimustietojen hallintamaksun jokaisella laskulla.
 

Asuminen

 

Mitkä asiat kuuluvat huoltoyhtiölle ja mitkä asukkaalle?

Taloyhtiönne tai vuokranantajanne on määrännyt yhtiöjärjestyksessä vastuunjakotaulukosta, joka määrittelee asukkaan/osakkaan ja talonyhtiön välisestä vastuunjaosta kiinteistössä. Taloyhtiön vastuut hoitaa pääsääntöisesti huoltoyhtiö, joskin suuremmista korjauksista päättää isännöitsijä. Asukkaan vastuulla olevissa asioissakin huoltoyhtiömme auttaa toki mielellään. Voit jättää tarjouspyynnön täältä.

Asukkaan vastuulla on yleisesti asunnossa aina palovaroittimen pariston vaihto, sulakkeiden ja vikavirtasuojan tarkistus, sulakkeiden vaihto, lattiakaivon puhdistus sekä valaisimien lamppujen ja sytyttimien vaihto. Näissäkin asioissa autamme mielellämme, mutta työ on erillisesti veloitettavaa työtä ja erikseen sovittavissa.
  
Missä asioissa minun pitäisi olla yhteydessä huoltoyhtiöön ja missä isännöitsijään?

Isännöitsijä on taloyhtiön edunvalvoja ja edustaa taloyhtiötä. Huoltoyhtiö huolehtii sopimuksen mukaisesti taloyhtiön kunnossapidosta. Huoltoyhtiöön ollaan yhteydessä esimerkiksi silloin, kun havaitset vikoja tai puutteita kodissasi tai talon yhteisissä tiloissa tai laitteissa. Isännöitsijään ollaan yhteydessä esimerkiksi kiinteistön hallinnollisissa ja taloudellisissa asioissa tai häiriöasioissa.
 
Asunnossani on kylmä/kuuma mitä voin tehdä?

Ensiksi tulee selvittää asunnon/huoneen sisälämpötila. Lämpötila mitataan huoneen keskipisteestä noin metrin korkeudesta. Kodin suositeltavat huoneiden sisälämpötilat vaihtelevat hieman. Oleskelutiloissa tavoitelämpötila on 20-21 astetta kun taas makuuhuoneissa 18-20 astetta.

Huoneiston lämpötilan ollessa 20-23 astetta on tavoitetila saavutettu ja lämpötila on niin energiataloudellisesti kuin asumisviihtyvyyden kannalta hyvä.
Huoneiston lämpötilan ollessa alle 20 astetta huoltoyhtiö tulee tarkistamaan huoneiston ja selvittämään syytä alhaiseen lämpötilaan.
Huoneiston lämpötilan ollessa alle 18 astetta voidaan katsoa että siitä voi olla pitkään jatkuessa terveydellistä haittaa ja asia pitää selvittää viipymättä.
Lämpötilan ylittäessä 23 astetta on hyvä muistaa että tunkkaisuuden tunteen lisäksi 1 asteen ero huonelämpötilassa vaikuttaa 5% lämmityskuluihin.
 
Mistä veto aiheutuu?

Jos huoneistossa tuntuu vetoiselta, tutki mistä se johtuu ennen kuin lisäät lämmitystä. Ongelma voi aiheutua puutteellisesta ikkunoiden ja ovien tiivistyksestä, hallitsemattomasta ilmanvaihdosta tai rakenteellisesta viasta. Selvitä ongelmat ja ilmoita asiasta huoltoyhtiöön. Jos vika vaatii suurempia korjaustöitä, asiasta tulee ilmoittaa myös isännöitsijälle.


Lämpöpatterini tarvitsee ilmausta, mitä teen?

Jos epäilet pattereiden kaipaavaan  ilmausta, mutta et ole varma miten se tehdään niin jätä huoltopyyntö täältä niin huoltomiehemme ilmaa patterinne.

Hoitaako huoltoyhtiö suru-, siunaus- ja juhlaliputukset?
 
Kyllä, mutta kaikki ylimääräiset liputukset on tilattava erikseen. Virallisina tai vakiintuneina liputuspäivinä huoltoyhtiö hoitaa liputuksen ilman erillistä ilmoitusta. Suositeltavina liputuspäivinä liputus on sovittava erikseen. Sisäministeriön ohje suruliputukseen.

Unohdin avaimet kotiin, mistä saan oven avauksen?

Huoltoyhtiö auttaa tässä. Voimme avata ovet vain asunnossa virallisesti asuville henkilöille joten varauduthan todistamaan henkilöllisyytesi. 


Lukossani on jotain vikaa, tulisiko minun tilata lukkoseppä?

Lukkojen pienet viat ja tarkistukset hoituvat huoltomiehen toimesta. Huoltomies tilaa tarvittaessa lukkosepän paikalle.

Voinko soittaa huoltoyhtiöön milloin vain?

Ehdottomasti! Arkisin päivällä puhelunne ohjautuu asiakaspalveluun mutta huoltoyhtiö on valmiina auttamaan kiireellisissä hätätapauksissa 24 tuntia jokaisena päivänä vuodesta.

Päivystysaikaan iltaisin, öisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä päivystävä huoltomies on valmiina auttamaan tehtävissä, joista voi olla vaaraa tai kohtuutonta haittaa kiinteistölle tai ihmisille. Soita meille niin autamme mielellämme.

Mitä teen kun lattiakaivoni vetää huonosti?

Asukkaan vastuulle kuuluu lattiakaivon puhdistus. Jos olet jo puhdistanut lattiakaivon omatoimisesti, niin ilmoita asiasta huoltoyhtiöön.

Asuntoni avaimet noudetaan huoltoyhtiöltä, mistä haen avaimet?
 
Avaimet noudetaan alueelliselta paikallistoimistoilta. Muista ottaa vuokrasopimus ja henkilötodistus mukaan, sekä tarvittaessa takuuvuokrakuitti.

 

Tilaaminen 

 

Mitä tietoja tarvitaan, kun tilaan jätehuoltopalveluita?

Tilausta varten tarvitaan asiakkaan tiedot tilauksen yksilöimiseksi, yksityisasiakkailta henkilötunnus ja yrityksiltä Y-tunnus. Lisäksi tarvitaan kohteen osoite, jossa palvelua tuotetaan ja yhteyshenkilö kohteessa. Myös laskutustiedot ovat oleelliset, mikäli ne poikkeavat kohteen osoitteesta. Yrityksiltä tarvitaan laskutustiedoissa myös verkkolaskutustiedot, mikäli yritys vastaanottaa verkkolaskuja. Jos olet jo meidän asiakas, tilaat kätevimmin sähköisellä lomakkeella. Mikäli olet uusi asiakas, tee tilaus tarjouspyyntölomakkeella​.
  

Miksi minun tulee ilmoittaa henkilötunnukseni tilatessani palveluitanne?

Ympäristöpalveluiden sopimukset ovat aina henkilökohtaisia, henkilötunnuksen avulla tilauksesi yksilöidään ja näin varmistetaan, että kukaan muu ei tilaa palveluita nimissäsi.
 

Voiko joku muu tilata palveluita tai tehdä muutoksia olemassa olevaan sopimukseeni?

Sopimukset ovat aina henkilökohtaisia ja siksi vain sopimuksen haltija voi tehdä muutoksia tilattuihin palveluihin tai tehdä lisätilauksia. Tarvittaessa voit toimittaa asiakaspalveluumme valtakirjan, jolla voit valtuuttaa esimerkiksi puolisosi tekemään muutoksia tilaamiinne palveluihin.

​ 

 

Lajittelu ja kierrätys

 

Mitä kaikkea voin kierrättää?

 

Biojäte: Lajiteltu biojäte kompostoidaan joko kiinteistön omassa kompostorissa tai kerätään käsiteltäväksi
käsittelylaitokseen. Kompostimultaa hyödynnetään esimerkiksi viherrakentamisessa.
Biojätteeseen voi laittaa: elintarvikkeet, suodatinpaperit poroineen, talouspaperit ja paperiset lautasliinat, munakennot, kasvit multineen, puiset aterimet ja hammastikut sekä muut
kompostoituvat jätteet.
 
Pienmetalli: Pienmetallia käytetään uuden metallin valmistukseen.
Pienmetalliin voi laittaa säilyketölkit ja metallipurkit, alumiinivuoat ja foliot, metallikannet, kruunu- ja kierrekorkit, pantittomat juomatölkit, tyhjät ja sivellinkuivat maalipurkit, tyhjät ja paineettomat aerosolipurkit sekä tyhjät alumiinituubit ja korkit kierrätettynä. Huomioi, että vain tyhjät pakkaukset kierrätetään.
 
Keräyslasi: Keräyslasista valmistetaan muun muassa lasivillaa ja lasipakkauksia. Keräyslasiin voi laittaa tyhjät lasipullot sekä tyhjät lasipurkit.
 
Keräyspaperi: Paperiteollisuudessa keräyspaperia prosessoidaan ja siitä poistetaan painoväri pesemällä. Pestystä massasta valmistetaan paperin raaka-ainetta. Keräyspaperia ovat sanoma- ja aikakauslehdet, mainokset ja esitteet, värilliset paperit, kirjekuoret ja uusiopaperi.
 
Keräyskartonki: Keräyskartongista valmistetaan esimerkiksi hylsykartonkia. Keräyskartonkia ovat kartonkipakkaukset (esimerkiksi keksipaketit, pizzalaatikot), kartonkitölkit (esimerkiksi maito-, mehutölkit), aaltopahvi, kartonkiset kertakäyttöastiat, paperikassit ja säkit, paperipussit (esimerkiksi sokeri- ja jauhopussit) sekä paperirullien hylsyt.
 
Keräyspahvi: Kierrätetystä pahvista valmistetaan erilaisia kartonkeja, ennen kaikkea hylsykartonkia. Keräyspahviin voi laittaa pahvilaatikot, ruskeaa kartonkia, voimapaperia, aaltopahvia, ruskeat paperikassit. Etikettejä, teippiä tai hakasia ei tarvitse poistaa.
 

Myös ongelmajätteiden kierrättäminen on tärkeää. 

 

 

Muutto

 

Olen muuttamassa. Mihin teen muuttoilmoituksen?

Muuttoilmoitus on tehtävä maistraattiin ja postiin sekä isännöitsijälle. Huoltoyhtiölle muuttoilmoitus ei ole pakollinen mutta suotava. Muuttoilmoituksen tekeminen parantaa asukasturvallisuutta esimerkiksi ovenavaustilanteissa. L&T:lle voit ilmoittaa muutosta kätevästi muuttoilmoituslomakkeella.

Muutin uuteen asuntoon ja siellä on korjattavaa, mitä teen?

Uuteen asuntoon muutettaessa on hyvä tehdä välittömästi sisäänmuuttotarkastus jossa kirjataan kaikki asunnon korjaustarpeet, viat ja puutteet. Tämä vikalista toimitetaan joko isännöitsijälle tai huoltoyhtiöön vuokranantajasi ohjeiden mukaisesti. Jos tarvitset apua kodinkoneiden asennuksissa, lamppujen asennuksissa tai muissa pienissä töissä voit jättää meille yhteydenottopyynnön niin olemme yhteydessä teihin.

Mistä saan talonkirjaotteen?

Talonkirjaotteen voit tilata sähköisesti täältä tai voit soittaa asiakaspalveluumme numeroon 010 636 5000. Pääkaupunkiseudulla voit myös noutaa talonkirjaotteen paikallistoimistostamme. Talonkirjaote postitetaan sinulle tilisiirtolomakkeen kanssa. Muistathan, että Kela saa useimmilta vuokranantajilta tiedot sähköisesti.

 

 

Laskutus

 

Miten voin ilmoittaa laskutusosoitteen muutoksesta?

Laskutustietojen muutoksista voit ilmoittaa lomakkeella Laskutustietojen muutos. Ilmoitus olisi hyvä tehdä L&T:lle 1 kk etukäteen ja muutos huomioidaan tulevissa laskuissa.
 

Voinko lähettää Lassila & Tikanojalle verkkolaskun?

Kyllä, Lassila & Tikanojalla on mahdollisuus vastaanottaa verkkolaskuja. Verkkolaskutietomme ovat: 
Lassila & Tikanoja Oyj
ovt-tunnus 003716801400
Verkkolaskuoperaattori: OpusCapita Group Oy
Välittäjätunnus: 003710948874

 
Laskusta tulee käydä ilmi vähintään Kustannuspaikka ja Tilaajan / tarkastajan etu- ja sukunimi.


Millä tavoin L&T lähettää laskuja?

Kuluttaja-asiakkaille suosittelemme e-laskua. Lähetämme laskuja myös Netpostiin sekä paperisena tai voit tehdä suoramaksusopimuksen pankissa.
Yritysasiakkaille suosittelemme verkkolaskua. Myös paperilasku on mahdollinen. 
Emme lähetä sähköpostilaskuja.


 

Mikä on verkkolaskun ja e-laskun ero?

Molemmat ovat sähköisiä laskuja.
Kuluttajan e-laskusopimuksen asiakas tekee omassa verkkopankissa käyttäen yksilöintitietona edellisen laskun viitenumeroa. Muutokset ja e-laskusopimuksen purkaminen tehdään myös omassa verkkopankissa. 
Verkkolasku on yritysasiakkaiden sähköinen lasku, joka toimitetaan verkkolaskutuspalvelua tarjoavien operaattorien tai pankkien välityksellä. Yleensä verkkolaskut vastaanotetaan ostolaskujärjestelmään.
 

Miksi laskuni tulee e-laskuna? En ole tehnyt e-laskusopimusta

Todennäköisesti olette huomaamattanne hyväksyneet pankin tarjoaman e-valtuutuksen maksaessanne laskuanne verkkopankissa. E-laskun on saattanut tilata myös henkilö, joka on maksanut edellisen laskun, esimerkiksi puolisonne. Jos ette halua vastaanottaa e-laskuja, voitte purkaa e-laskusopimuksen verkkopankin kautta tai olemalla yhteydessä omaan pankkiinne. E-laskusopimuksesta Lassila & Tikanoja Oyj:lle ilmoittaa käyttämänne pankki. Lassila & Tikanoja Oyj ei pysty purkamaan tai luomaan tätä e-laskusopimusta puolestanne.

 

Sain maksuhuomautuksen, mutta en ole saanut alkuperäistä laskua. Miksi on näin?

Lasku on voinut tulla teille e-laskuna, jolloin se löytyy verkkopankistanne tai Netpostista. Maksuhuomautukset lähetämme aina paperipostina.

 

Mikä on laskutuspalvelumaksu ja mistä se koostuu?

Laskutuspalvelumaksu peritään yrityksiltä paperiversiona lähtevistä laskuista. Laskutuspalvelu-maksu koostuu paperilaskun käsittely- ja lähetyskustannuksista. Laskutuspalvelulisällä kannustamme yrityksiä siirtymään verkkolaskutuksen pariin. Näin ollen paperiposti vähenee merkittävästi ja säästämme luontoa.
 

Kuinka laskutuspalvelumaksun voi välttää?

Siirtymällä e-laskutukseen tai verkkolaskutukseen voitte välttää laskutuspalvelumaksun. Verkkolaskusta tai e-laskusta emme luonnollisesti peri laskutuspalvelumaksuja.
 

Miten luen arviolaskuani?

Arviolaskutuskausi on noin kolme kuukautta. Arviolaskulla palautetaan ensin edellisellä laskulla veloitetut arvioidut palvelut. Tämän jälkeen laskulla näkyy veloitettavat toteutuneet palvelut. Laskun viimeisillä riveillä arvioidaan tulevat palvelut. Tyhjennysrytmistänne riippuen yleensä arvionpalautukset ja tulevat arviot kumoavat laskulla toisensa, jolloin maksat vain toteutuneista palveluista. Katso laskun lukuohje.​
 
Tyhjennysrytmini on kerran kuukaudessa maanantaisin, miksi minulta veloitetaan vuoden 2014 syyskuulta kaksi tyhjennyskäyntiä?
 
Tyhjennysrytminne on neljän viikon välein. Esimerkiksi vuoden 2014 syyskuussa on viisi maanantaita, jonka vuoksi tyhjennyskäynnit voivat olla 1.9. ja 29.9.

 

​​​