Asuminen ja muutto

asioi verkossa (24 h)

Kiinteistöhuollon huoltopyyntö
Muuttoilmoitus
Jätehuoltopalveluiden tarjouspyyntö
Jätehuoltopalveluiden tilauslomake
Kuormalavapalveluiden tilaus​
Huonekalunouto​


Lisää lomakkeita>>

 

Usein kysytyt kysymykset

Mitkä asiat kuuluvat huoltoyhtiölle ja mitkä asukkaalle?

Taloyhtiö tai vuokranantaja on määrännyt yhtiöjärjestyksessä vastuunjakotaulukosta, joka määrittelee asukkaan/osakkaan ja taloyhtiön välisestä vastuunjaosta kiinteistössä. Taloyhtiön vastuut hoitaa pääsääntöisesti huoltoyhtiö - joskin suuremmista korjauksista päättää isännöitsijä. Asukkaan vastuulla olevissa asioissakin huoltoyhtiömme auttaa toki mielellään. Voit jättää tarjouspyynnön täältä.

Asukkaan vastuulla on yleisesti asunnossa aina palovaroittimen pariston vaihto, sulakkeiden ja vikavirtasuojan tarkistus, sulakkeiden vaihto, lattiakaivon puhdistus sekä valaisimien lamppujen ja sytyttimien vaihto. Näissäkin asioissa autamme mielellämme, mutta työ on erillisesti veloitettavaa työtä ja erikseen sovittavissa.

 

Missä asioissa minun pitäisi olla yhteydessä huoltoyhtiöön ja missä isännöitsijään?

Isännöitsijä on taloyhtiön edunvalvoja ja edustaa taloyhtiötä. Huoltoyhtiö huolehtii sopimuksen mukaisesti talonyhtiön kunnossapidosta. Yleisesti huoltoyhtiöön ollaan esimerkiksi yhteydessä silloin, kun havaitset vikoja tai puutteita kodissasi tai talon yhteisissä tiloissa tai laitteissa. Isännöitsijään ollaan yhteydessä esimerkiksi kiinteistön hallinnollisissa ja taloudellisissa asioissa tai häiriöasioissa.

 

Asunnossani on kylmä/kuuma mitä voin tehdä?

Ensiksi tulee selvittää asunnon/huoneen sisälämpötila. Lämpötila mitataan huoneen keskipisteestä noin metrin korkeudesta. Kodin suositeltavat huoneiden sisälämpötilat vaihtelevat hieman. Oleskelutiloissa tavoitelämpötila on 20-21 astetta kun taas makuuhuoneissa 18-20 astetta.

Huoneiston lämpötilan ollessa 20-23 astetta on tavoitetila saavutettu ja lämpötila on niin energiataloudellisesti kuin asumisviihtyvyyden kannalta hyvä. Huoneiston lämpötilan ollessa alle 20 astetta huoltoyhtiö tulee tarkistamaan huoneiston ja selvittämään syytä alhaiseen lämpötilaan. Huoneiston lämpötilan ollessa alle 18 astetta voidaan katsoa että siitä voi olla pitkään jatkuessa terveydellistä haittaa ja asia pitää selvittää viipymättä.
Lämpötilan ylittäessä 23 astetta on hyvä muistaa että tunkkaisuuden tunteen lisäksi yhden asteen ero huonelämpötilassa vaikuttaa 5% lämmityskuluihin.


 

Asuntoni avaimet noudetaan huoltoyhtiöltä, mistä haen avaimet?
 
Avaimet noudetaan alueelliselta paikallistoimistoilta. Muista ottaa vuokrasopimus ja henkilötodistus mukaan, sekä tarvittaessa takuuvuokrakuitti.​

Olen muuttamassa. Mihin teen muuttoilmoituksen?

Muuttoilmoitus on tehtävä maistraattiin ja postiin sekä isännöitsijälle. Huoltoyhtiölle muuttoilmoitus ei ole pakollinen mutta suotava. Muuttoilmoituksen tekeminen parantaa asukasturvallisuutta esim. ovenavaustilanteissa. Meille voit ilmoittaa muutosta kätevästi muuttoilmoituslomakkeella.

Muutin uuteen asuntoon ja siellä on korjattavaa, mitä teen?

Uuteen asuntoon muutettaessa on hyvä tehdä välittömästi sisäänmuuttotarkastus, jossa kirjataan kaikki asunnon korjaustarpeet, viat ja puutteet. Tämä vikalista toimitetaan joko isännöitsijälle tai huoltoyhtiöön vuokranantajasi ohjeiden mukaisesti. Jos tarvitset apua kodinkoneiden asennuksissa, lamppujen asennuksissa tai muissa pienissä töissä, voit jättää meille yhteydenottopyynnön niin olemme yhteydessä teihin.

 

Mistä saan talonkirjaotteen?

Talonkirjaotteen voit tilata sähköisesti yleisellä tiedustelulomakkeella täältä tai voit soittaa asiakaspalveluumme numeroon 010 636 5000. Pääkaupunkiseudulla voit myös noutaa talonkirjaotteen paikallistoimistostamme. Talonkirjaote postitetaan sinulle tilisiirtolomakkeen kanssa. Muistathan ,että Kela saa useimmilta vuokranantajilta tiedot sähköisesti.



Lisää usein kysyttyjä kysymyksiä >>

​